Zmęczone nogi? Zabiegi i ćwiczenia odprężające.

Siedzący tryb życia, brak ruchu na świeżym powietrzu, noszenie butów na wysokim obcasie… Pod koniec dnia twoje nogi mogą być zmęczone i obolałe. Sprawdź, jakie zabiegi i ćwiczenia przyniosą ulgę nogom.

Przyczyn bólu i zmęczenia nóg jest naprawdę wiele. Do najczęstszych zalicza się niewłaściwie dobrane obuwie. Dotyczy to zwłaszcza pań, które nawet w upalne dni noszą szpilki. Kłopoty z nerkami i układem krążenia również mogą przyczynić się do powstawania obrzęków, żylaków i opuchniętych nóg. Najczęściej kłopoty z nogami pojawiają się latem, kiedy to z powodu wysokiej temperatury żyły się rozszerzają, a krew pozostaje w dolnych częściach ciała. Objawy te pogłębiają się, gdy zmuszamy się do nagłego wysiłku fizycznego. W efekcie mięśnie i stopy bolą lub puchną; pojawiają się także odciski i pęcherze.

Co zrobić, gdy nogi bolą? Najefektywniejszym sposobem jest podniesienie nóg do góry. Muszą one być ułożone powyżej głowy. Połóż je na przykład na oparciu kanapy. Krew, która zebrała się w dolnych partiach ciała zacznie prawidłowo krążyć, opuchlizna ustąpi, a nogi przestaną boleć. Obrzęk i zmęczenie usunie także letnia kąpiel. Chłodna woda pobudza krążenie, przynosi ulgę i odpręża. Równie dobre efekty przynosi naprzemienne polewanie nóg ciepłą i chłodną wodą. Dla lepszego rezultatu do wody dodaj garść soli kuchennej, kilka kropel olejku eterycznego lub sok z cytrusów. Ukojenie zmęczonym nogom przyniosą także orzeźwiające kosmetyki. Ich głównym składnikiem jest mentol, który chłodzi skórę i tym samym koi obolałe nogi i stopy. Z obrzękami poradzą sobie także okłady z lodu. W ściereczkę lub foliowy woreczek zawiń kostki lodu; masuj nimi nogi, zaczynając od stóp, a kończąc na kolanach lub udach.

Jakie ćwiczenia pomogą nam odprężyć się i pozbyć się opuchlizny nóg? Zrób tzw. rowerek. Połóż się na plecach i nogami naśladuj jazdę na rowerku. Kręć nogami zgiętymi w kolanach. Następnie zrób krążenia wyprostowanymi nogami, najpierw w lewo, potem w prawo. Przysiady, wspinanie się na palce oraz spacer na palcach i piętach również ukoją obolałe nogi.

A w jaki sposób dbać o nogi w gorące dni? Prysznic zimną i gorącą wodą zdziała cuda. W ciągu dnia pracy wykonaj kilka ćwiczeń poprawiających krążenie. Zrób pod biurkiem okrężne ruchy stopami lub kilka kroków wzdłuż biurka. Zabierz do pracy krem łagodzący obrzęki z zawartością wyciągu z kasztanowca lub z arniką. Co trzy dni zrób peeling stóp. W ten sposób usuniesz martwy naskórek, a nogom przyniesiesz ukojenie i odprężenie.